نوشته شده توسط : ادمین

یکی از کاربردهای مهم سیستم وافل برای کلاس‌ها و سالن‌های بزرگ دانشگاه‌ها و مدارس است. از آنجایی که نور در چنین فضاهایی اهمیت بالایی دارد طراح تشخیص داده است که حفرات بخشی از اطراف سقف را با پانل پی وی سی بپوشاند و بخش‌های دیگر را با حداکثر نور ممکن به صورت متمرکز پر کند. با ایجاد حفره‌ای نورانی داخل سقف، نورپردازی سقف وافل برای فضای تحصیلی به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد بود.

طراحی معماری سقف وافل

سقف وافل به نوعی دال گفته می‌شود که زیر آن مشبک است. این نوع سقف بسیار سبک و در عین حال محکم است و در مقایسه با انواع دیگر سقف‌های معمولی با سرعت بالاتری ساخته می‌شود. در ساخت این نوع سقف‌ها از بتن و فولاد کمتری استفاده می‌شود که آن را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. به صورت کلی می‌توان برای این سازه‌های مدرن نقاط قوت زیر را برشمرد:

  • ستون‌های کمتر و در نتیجه فضای آزاد بیشتر
  • تحمل بار بالاتر
  • ضد ارتعاش
  • ظاهر زیبا و چشم‌نواز
  • وزن پایین
  • ساخت آسان و سریع

با توجه به مزایای بسیار زیاد سقف‌های وافل شاهد استقبال از این نوع سازه‌ها و گسترش استفاده از آن در اکثر بناهای مدرن هستیم. اولین و مهمترین مرحله در اجرای این سازه، طراحی سقف وافل است که باید در نهایت دقت و به صورت تخصصی انجام شود. در این مطلب به طور مختصر به اصول طراحی این سقف مدرن اشاره می‌کنیم.

اصول کلی طراحی سقف وافل


طراحی سقف وافل در هر ساختمان بر اساس نقشه آن و منحصر‌به فرد خواهد بود و نمی‌توان یک دستور‌العمل واحد برای همه طراحی‌ها پیچید. با این‌حال برخی قوانین و استانداردها در طراحی سقف وافل تعیین شده‌اند که ایمنی و کارآیی آن را افزایش می‌دهند. هنگام طراحی سقف‌های وافل در ابتدا باید ابعاد قالب را بر اساس ضخامت سقف مشخص کنید و در طراحی خود به سبک بودن و بهینه‌سازی هزینه‌ها نیز توجه داشته باشید. نکات کلی که بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین در طراحی سازه وافل باید در نظر بگیرید عبارتند از:

فاصله مرکز به مرکز تیرچه‌ها
تعیین ضخامت سقف با در نظر گرفتن دهانه و خیز بلند مدت و کوتاه مدت
لنگرهای خمشی
کنترل برش یک طرفه و دو طرفه (برش پانچ)
طراحی تیرهای میانی
بار سقف
توجه به شکل‌پذیری سقف وافل

نتیجه گیری

با روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه می توان از اینگونه سقف ها در فرودگاها یا نمایشگاه ها استفاده کرد. با استفاده از وافل یک طرفه می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. هم چنین روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه دارای قواعد خاصی می باشد که باید در ساخت آنها دقت کنیم.

منبع: https://sahandsazeh.co/



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 220
|
تعداد امتیازدهندگان : 77
|
مجموع امتیاز : 77
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

قالب وافل یک قطعه ی پلاستیکی در ابعاد و اشکال مختلف است که جهت حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود. این قالب ها مهمترین ابزار اجرای سقف وافل هستند و از نظر اقتصادی کاربرد زیادی دارند . شکل و ابعاد قالب وافل در اجرای سقف وافل بسیار با اهمیت است به همین دلیل این قالب ها از لحاظ عملکرد به دو قالب یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

قالب وافل چگونه کار می‌کند؟

هنگام طراحی سازه، در زیر قالب‌های وافل سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند که اجازه می‌دهد بتن‌های مزاحم حذف شوند. به عبارت دیگر از آنجایی که لایه پایینی سقف نقشی در تحمل فشار ندارد، از بتن‌ریزی در این قسمت می‌توان صرف‌نظر کرد و در نتیجه هم مصرف بتن کاهش می‌یابد، هم سقفی سبک‌تر خواهیم داشت و هم نمای سقف به صورت مکعب‌های توخالی دیده می‌شود.

مزایای استفاده از قالب وافل

مزایای کار کردن با قالب‌ وافل یک‌ طرفه از نظر نوع استفاده سازه‌ای، با سیستم سقف تیرچه بلوک شباهت زیادی دارد. اما تفاوت‌های کیفیتی زیادی هم با یکدیگر دارند که باعث برتری و تمایز روش استفاده از قالب‌ها شده است. در ادامه چند نمونه از این تفاوت‌ها را معرفی می‌کنیم. موارد زير از مزيت هاي روش نوين و معايب روش سنتي به شمار می‌ رود:

1. کاهش خطر حین اجرا در روش جدید برخلاف روش استفاده از تیرچه بلوک که با نداشتن استقامت بلوک‌ها و یا پلی‌استایرن‌ها باعث افزایش خطرات احتمالی می‌ شده است.

2. نمایان بودن اشکالات در زمان اجرا که این اشکالات در روش تیرچه بلوک به دلیل ویبره نشدن بتن تیرچه‌ها با وجود بلوک و پلی استرن‌ها، پنهان می‌مانند.

3. عدم استفاده از جوشکاری خاموت تیرچه با سنجاق که از دور خارج شده است، در روش جدید.

4. نبود پیوستگی مورد نیاز بتن پاشنه تیرچه و بتن سقف در روش قدیمی که در این مدل جدید این عیب برطرف شده است.

5. وجود کیفیت مناسب در محیط‌ های کارگاهی در استفاده از قالب‌ ها

6. در روش تیرچه بلوک کاهش مقاومت به‌ خاطر نداشتن دانه‌ بندی درست را داشته‌ ایم که این مدل مشکل را برطرف کرده است.

7. وجود ضریب انبساطی یکسان در قالب وافل برخلاف فندوله پایین تیرچه با بتن

8. نداشتن مشکل شکسته شدن فندوله که به‌خاطر چیدمان اشتباه تیرچه‌ها و ثابت کردن آن‌ها به وجود می‌آمد.

9. رفع مشکل نبود پوشش مناسب و نداشتن کاور بتنی بر میل‌گردهای سر تیرچه

انواع قالب وافل

در طراحی سقف وافل این شکل و ابعاد قالب است که نوع عملکرد سقف را تعیین می‌کند. این قالب‌ها با توجه به نوع کاربرد خود به دو دسته قالب وافل یک طرفه و قالب وافل دو طرفه تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

قالب وافل یک طرفه

قالب‌های یک‌طرفه کاربردی شبیه تیرچه‌ بلوک دارند و در دال‌هایی استفاده می‌شوند که بار مرده و زنده را در یک‌راستا منقل می‌کنند. تفاوت قالب وافل یک طرفه و تیرچه بلوک این است که خود قالب باعث شکل‌گیری تیرچه‌هایی بین ۱۲ تا ۱۴ سانتی‌متر می‌شود. این قالب‌ها معمولا مجموعه‌ای از قطعات پلاستیکی U شکل هستند که قطعاتی در انتهای خود دارند. این قطعات در سایت پروژه به کمک بست‌های مخصوص بهم متصل می‌شوند و یک قالب معکب شکل را ایجاد می‌کنند. فاصله آکس به آکس در این قالب‌های ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر و عمق آن‌ها ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است.

به طور کلی قیمت این قالب‌ها به نقشه‌ و جزئيات اجرایی آن بستگی دارد. هزینه اجرای سقف به صورت مترمربع محاسبه می‌شود و عواملی مانند ابعاد قالب، کیفیت آن، موقعیت پروژه و …. در تعیین قیمت تأثیرگذار هستند. توجه داشته باشید که دستمزد اجرای قالب‌ها جدای از هزینه تولید واجاره سقف وافل محاسبه می‌شود.

قالب‌ وافل دوطرفه


همان‌طور که از نام این قالب مشخص است، قالب‌های دو طرفه در اجرای سقف‌های مشبک به کار می‌روند که بار مرده و زنده را در دو راستا منتقل می‌کنند. این قالب‌ها مکعبی شکل بوده که همین شکل مربعی و ابعاد دقیق باعث مصرف بهینه بتن در پخش بار خواهد بود. این قالب‌ها بر خلاف قالب‌های یک‌طرفه با بست متصل نمی‌شوند اما مانند قالب وافل یک‌طرفه پس از مقاوم شدن بتن، قابل باز شدن و استفاده مجدد هستند.

قالب وافل دو طرفه بسیار سبک بوده و سوراخ‌هایی برای بست شدن به قالب‌های کناری دارد. این قالب‌های برای دهانه‌های پهن مناسب است و معمولا در ابعاد ۶۰ در ۶۰ یا ۹۰ در ۹۰ عرضه می‌شود. عمق این قالب‌های بسیار متنوع بوده و با هر نوع سازه‌ای قابل تطبیق است. قیمت این قالب‌ها بر اساس تعداد قالب به‌کار رفته مشخص می‌شود و مانند قالب وافل یک‌طرفه به عوامل مختلفی در محاسبات سازه سقف وافل بستگی دارد.

 جمع بندی

اساسا قالب وافل دو طرفه مانند یکطرفه با بست به قالب های مجاور متصل نمی شود اما شرکت زاگرس بنا برای اولین بار این امکان را در قالب های وافل تولیدی خود ایجاد کرده که قالب های مجاور به کمک بست به یکدیگر متصل شده تا دقت و کیفیت اجرا افزایش یابد. قالب وافل دوطرفه نیز مانند یکطرفه پس از رسیدن بتن دال به مقاومت نهایی باز شده و در جای دیگر استفاده می شود. این مزیت چند بار استفاده شدن به کاهش هزینه تمام شده دال کمک زیادی می کند.

 منبع: https://sahandsazeh.co/



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 257
|
تعداد امتیازدهندگان : 77
|
مجموع امتیاز : 77
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()